Op 6 november 2019 waren we welkom op Columbus AFB. We werden ’s morgens ontvangen door Airman 1st Class Hannah Bean van de Public Affairs Office van Columbus AFB die ons deze morgen zou begeleiden tijdens ons bezoek.
Geschiedenis Columbus AFB
De geschiedenis van Columbus AFB begint op 26 juni 1941. Er werd een gebied ten Noorden van de stad Columbus aangewezen als vliegveld. Het veld was bedoeld als opleidingsveld en viel onder de controle van het South-Eastern Air Corps Training Center in Maxwell Field, Alabama. In september 1941 begon de daadwerkelijke bouw van het veld.
In eerste instantie heette het veld Kaye Field. Het veld was vernoemd naar een WW1 ‘ace’, namelijk Captain Sam Kaye. Captain Sam Kaye kwam ook uit Columbus. De naamgeving van de basis als Kaye Field werd al snel een probleem als gevolg van de soortgelijke klinkende naam van Key Field, Meridian, Mississippi. Dit veld ligt ook in Mississippi en niet ver van Columbus AFB. Om dat probleem op te lossen veranderde men in maart 1942 de naam van de basis naar Columbus Army Flying School.
De eerste vliegtuigen ontving de Columbus Flying School in het begin van 1942: 9 Beech AT-10’s en 21 Cessna AT-8’s.
Gedurende WW2 heeft Columbus Flying School 7.766 studenten opgeleid waarvan 7.412 studenten uiteindelijk geslaagd zijn en daarmee hun wing hebben ontvangen.
Na WW2 werd de basis in 1946 gedeactiveerd. Maar dat duurde niet erg lang. In 1950 werd het veld weer geopend als gevolg van de Koreaanse oorlog. Weer was er behoefte aan opleidingscapaciteit. De basis viel onder het commando van het Air Training Command. Het 3301st Training Squadron werd opgericht voor de opleiding van nieuwe vliegers.
In 1955 werd de basis overgedragen aan het Strategic Air Command. De basis werd grondig verbouwd en pas begin 1959 arriveerden de eerste KC-135’s en B-52’s. De bijbehorende unit was het 4228th Strategic Wing. Deze unit werd overigens later omgenummerd naar 454 Bombardement Wing.
Na 14 jaar – op 1 juli 1969 – werd de basis weer overgedragen aan het Air Training Command. Het 3650th Pilot Training Wing werd opgericht en daarmee kreeg Columbus AFB zijn oorspronkelijke opdracht, het opleiden van vliegers, weer terug. Drie jaar later – op 1 juni 1972 – werd de Wing omgenummerd naar 14th Flying Training Wing. Heden ten dage vliegt deze Wing nog steeds vanaf Columbus AFB.
Huidige situatie
Op dit moment bestaat het 14th Flying Training Wing uit 5 squadrons en valt onder het Air Education & Training Command (AETC). Twee daarvan vliegen met de T-6A “Texan II”. Dit zijn het 37th FTS en het 41st FTS. Ook vliegen er twee squadrons met de T-38C “Talon”. Dit zijn het 49th FTS en het 50th FTS. Tenslotte vliegt het 48th FTS met de T-1A “Jayhawk”. In totaal zijn er op dit moment het ongelofelijke aantal van ongeveer 235 operationele toestellen op Columbus actief. Daarvan zijn er circa 100 T-6A’s, circa 90 T-38C’s en circa 45 T-1’s. Het 14th FTW vliegt jaarlijks het ongelofelijke aantal van circa 55.000 missies en haalt daarbij zo’n 77.000 vlieguren.
De T-6A “Texan II” wordt gebruikt voor de primaire vliegopleiding. Dit gebeurt zowel bij het 37th FTS als bij het 41st FTS. Nadat deze primaire opleiding is voltooid gaan de vliegers naar de T-1A of de T-38C voor hun vervolgopleiding. Overigens gaan vliegers in opleiding voor de US Navy of US Army veelal verder op respectievelijk NAS Corpus Christi of Fort Rucker. Vliegers bestemd voor het Air Mobility Command (AMC) gaan naar de T-1A “Jayhawk” waar ze hun opleiding vervolgen en vliegers bestemd voor gevechtsvlieger gaan door naar de T-38C “Talon”. Daar beginnen de vliegers eerst met Fighter Fundamentals bij het 49th FTS. Als ze daarvoor slagen gaan ze door naar het 50th FTS waar de vliegers een meer geavanceerde opleiding krijgen. Denk daarbij aan low level navigatie, 2- en 4-ship formaties, vliegen op instrumenten, etc. Als vliegers slagen kommen ze onder andere terecht op types als de F-15, F-16, F-22 en A-10. Maar ook op de B-1, B-2 en B-52. De verschillende squadrons van het 14th Flying Training Wing:
We sloten het bezoek aan Columbus AFB af met een bezoek aan het 50th FTS. We kregen tijdens dit bezoek ook nog uitleg van de vliegster in opleiding. Ze nam ons mee naar de flightline en gaf ons een leuke, enthousiaste en duidelijke uitleg over haar opleiding en de T-38C “Talon”. Ze zat in de laatste fase van haar opleiding bij het 50th FTS. Leuk was dat ze onlangs het vervolg van haar opleiding te horen had gekregen: ze mocht haar opleiding vervolgen op de A-10 te Davis Monthan AFB. Ze was daar heel erg blij mee.