Vandaag bezochten wij de Blue Angels Homecoming Air Show op NAS Pensacola. We hadden hiervoor media accreditatie aangevraagd en gekregen. Deze zouden netjes de avond voor ons bezoek in het hotel worden afgeleverd door iemand van de public affairs afdeling.
In ons hotel aangekomen lagen de kaarten netjes klaar voor ons incl. een p-kaart.
De volgende ochtend gingen we ruim op tijd naar de basis omdat we voordat de poorten opengingen er al op mochten. Dit gaf ons de gelegenheid om zonder public de static te fotograferen.
De static was niet heel erg groot, maar er stonden een aantal interessante kisten tussen. Ook konden we nog even in een openstaande hangaar kijken wat ook nog een paar kisten opleverde.
Na de static en de hangaar gelezen te hebben, zijn we richting de flightline gelopen. Hier stonden naast de kisten die voorvlogen, zoals o.a. de Shaw F-16’s en een F-35C ook een mooi aantal T-1en en T-6en.
Voordat de Blue Angels aan hun demonstratie begonnen, gingen we naar het National Naval Aviation Museum. Dit museum heeft een ontzettende mooie collectie vliegtuigen en helikopters waarvan sommige ook met een hele mooie geschiedenis.
De S-3B “Navy One”, is zo’n vliegtuig met een mooie geschiedenis.
Op 1 mei 2003, schreef deze S-3B geschiedenis doordat President George W. Bush aan boord was en als eerste zittende president van de Verenigde Staten te landen op een vliegdekschip (USS Abraham Lincoln CVN-72). Doordat hij aan boord was, vloog het toestel met call sign “ Navy One”.
Dit museum is zeker een aanrader als je in de buurt bent.
Na alles in het museum gezien te hebben, wilden wij naar het buitenterrein maar helaas mochten we daar niet naar toe. Wel hebben we vanaf de zijkant een paar foto’s kunnen nemen en wat nummers kunnen noteren.
Na al dit moois gingen we naar het hoogtepunt van de dag, de show van de Blue Angels. Ongelofelijk hoeveel public daar op af gekomen is. We hadden mooie plekken op de pers tribune, vanwaar we de hele show incl. de grondshow van het grondpersoneel konden aanschouwen. Niet alleen de vliegdemonstratie is mooi en strak georganiseerd, maar ook de grondshow. Het is heel mooi om te zien hoe het personeel geniet tijdens hun werk. Alles heel strak van het begin tot het eind. En als de kisten de lucht in zijn, de ontlading van het personeel. Heel mooi. En als de F/A-18’s dan geland zijn volgt ook de ontlading van het public. De Blue Angels zijn thuis. De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen kunnen beginnen.
Geschiedenis:
In 1946 had de Chief of Naval Operations, admiraal Chester Nimitz, een visie om een demonstratie team op te richten om de belangstelling van het publiek voor de maritieme luchtvaart te vergroten en het moreel van de marine te stimuleren.
In de jaren 1946 tot 1950 hebben de Blue Angels het publiek enthousiast gemaakt met hun manoeuvres in de F6 Hellcat, de F8 Bearcat en de F9 Panther. In de jaren na 1950 vlogen ze de demonstratie- en aerobatische manoeuvres in de F9 Cougar en F-11 Tiger en introduceerden ze de eerste deltaformatie met zes vliegtuigen, welke formatie de Blue Angels tot op de dag van vandaag nog demonstreren. Tegen het einde van de zestiger jaren vlogen ze met de F-4 Phantom. In 1974 zijn ze overgestapt op de A-4 Skyhawk, een kleiner en lichter vliegtuig met een strakkere draaicirkel die een meer dynamische vluchtdemonstraties mogelijk maakt. In 1986hebben de Blue Angels hun 40-jarig jubileum gevierd door de Boeing F/A-18 Hornet te onthullen als demotoestel. Met dit toestel, vliegen ze nog steeds en de huidige versie van de F/A-18 wordt binnenkort door een verbeterde versie vervangen. Dit is de F/A-18E/F, ook wel de Super Hornet genaamd.
Sinds 1949 beschikt het team ook over een eigen transportvliegtuig. Voordat dat in 1970 de bekende C-130 “Fat Albert” werd vloog het team met de Douglas R4D Sky Train, Curtiss R5C Commando, de Douglas R5D Skymaster en de Lockheed C-121 Super Constellation. In 2019 werd de huidige “Fat Albert” buiten dienst gesteld en werd er een “nieuwe” C-130 gekocht van de RAF. Deze komt dit jaar het team versterken.
2019 Blue Angels Team
16 officieren:
– 8 F/A-18 piloten
– 3 C-130 piloten
– 5 overige officieren
De 16 officieren dienen op vrijwillig basis bij de Blue Angels. Elk jaar selecteert het team meestal drie piloten, twee ondersteuningsofficieren en één Marine Corps C-130 piloot om de vertrekkende leden te vervangen.
De Chief of Naval Air Training selecteert de “Boss”, de Blue Angels Commanding Officer. The “Boss” moet minimaal 3.000 vlieguren hebben en een squadron commandant zijn. De “Boss” vliegt met de nummer 1. De Chief of Naval Air Training selecteert ook de “XO”, de Blue Angels Executive Officer. XO is een Naval Flight Officer (NFO) en moet minimaal 1.250 vlieguren hebben.
Carrièregerichte piloten van de US Navy en de US Marine Corps met een vliegdekschipkwalificatie en minimaal 1.250 vliegurenuren komen in aanmerking voor posities van nummer 2 tot en met 7. De nummer 8, is een Naval Flight Officer (NFO) of een Weapons Systems Officer (WSO) die aan dezelfde criteria als de nummers 2 tot en met 7 voldoet. De Marine Corps-piloten die het C-130T Hercules-vliegtuig vliegen, liefdevol bekend als “Fat Albert”, moeten een commandant van het vliegtuig zijn die gekwalificeerd zijn met ten minste 1.200 vlieguren.
De overige officieren zijn gespecialiseerd in onderhoud, administratie, luchtvaartgeneeskunde, public affairs en ondersteunende functies bij de bevoorrading.
Officieren dienen doorgaans twee jaar bij het team. Blue Angels-officieren keren terug naar de vloot na hun tijd bij de Blue Angels.
Onderhouds- en ondersteuningspersoneel
Het onderhouds- en ondersteuningspersoneel bestaat uit 100 US Navy en US Marines Corps personen, die allemaal de beste in hun specialisme zijn.
Per show gaan er ongeveer 45 personen uit het team (afwisselend) mee om de show goed te laten verlopen.
Er is nog nooit een show niet doorgegaan omdat er een vliegtuig niet vliegwaardig was.
Om deel uit te maken van het team, moet je worden voorgedragen door je huidige commandant. Daarna volgt een hele strenge selectie. Eenmaal aangenomen blijf je 3 jaar bij het team. Na die 3 jaar, ga je weer terug in actieve dienst.
5 civiele personen
De civiele medewerkers zijn mensen van o.a. Boeing en financiële adviseurs. Ook zij zorgen dat op hun vlak alles soepel verloopt.
Graag willen wij
Jason Bortz
Public Affairs Officer
Naval Air Station Pensacola
bedanken voor zijn medewerking voor deze dag.
Ronny Jansen
Fred Jansen
Robert Reuver
Arie Hendriks