Op vrijdag 8 november 2019 waren wij welkom bij de Training Wing FIVE op NAS Whiting Field. Om 9 uur in de ochtend werden wij bij de hoofdpoort verwacht. Ruim op tijd stonden wij op de camperplaats vlak naast de hoofdpoort te wachten op onze contactpersoon, Julie Ziegenhorn, werkzaam als Public Affairs Officer op NAS Whiting Field.
Julie had ons bezoek goed voorbereid. Wij kregen een map met informatie over TAW 5 en NAS Whiting Field. Ook had zij ons al aangemeld bij de bewaking, dus we konden zonder tijdverlies zo de poort door.
Geschiedenis Whiting Field:
Whiting Field werd op 16 juli 1943 officieel geopend. Het vliegveld werd aangelegd met hetzelfde doel als waar het nu nog voor dient, namelijk de opleiding van piloten, of zoals ze op Whiting Field zelf zeggen “the worlds best aviators”. Whiting Field is vernoemd naar Capt. Kenneth Whiting. Hij was een Navy piloot en de laatste vlieger die door Orville Wright zelf is opgeleid. Capt. Whiting word ook wel “the father of the aircraft carrier” genoemd. Met zijn kennis en innovatie werd door Amerika het eerste vliegdekschip gebouwd (een omgebouwd kolenschip).
Vanaf 1 juli 1943 kwamen de eerste squadrons reeds op Whiting Field binnen. Gedurende en na WOII heeft Whiting Field ook nog een taak gehad als krijgsgevangenkamp (POW Camp) voor Duitse soldaten.
In 1949 en 1950 waren de Blue Angels in Whiting Field gestationeerd. Met het uitbreken van de Koreaanse oorlog werden de Blue Angels tijdelijk opgeheven en kwam aan hun verblijf op Whiting Field een einde. Ter ere van hun verblijf staat er thans een F/A-18 aan de hoofdpoort in Blue Angels kleuren.
NAS Whiting Field bestaat uit 2 aparte vliegvelden die aan elkaar verbonden zijn. De helicopter training squadrons zijn gebaseerd op NAS Whiting Field South. Op NAS Whiting Field North zijn de fixed wing squadrons gestationeerd. Daarnaast maakt Whiting Field nog gebruik van een zogenaamd Relief airfield en dat is NOLF Choctaw.
De eenheden en vliegtuigen van Whiting Field North:
Op NAS Whiting Field North staan de volgende eenheden gestationeerd:
VT-2 (Doer Birds),
VT-3 (Red Knights),
VT-6 (Shooters).
Hieronder staat de verschillende squadronemblemen afgebeeld.
VT-2 | VT-3 | VT-6 |
Tot 1955 vond een groot deel van de fixe dwing opleiding plaats op de welbekende Harvard I. In 1955 werd de Harvard I vervangen door de T-34B Mentor en de T-28 Trojan.
In januari 1972 werd na een grote reorganisatie Training Wing 5 (TW5) in zijn huidige vorm opgericht. TW 5 bestond op dat moment uit de 3 hierboven genoemde squadrons voor wat betreft de fixed wing opleiding.
In april 1977 werd op Whiting Field North begonnen met de omschakeling van de T-28 naar de T-34C Turbo Mentor. In de lente van 1983 was de T-28 helemaal uitgefaseerd.
Op 27 augustus 2009 kwam de eerste T-6B Texan II naar Whiting Field en werd begonnen met de omschakeling van de T-34C Turbo Mentor naar de T-6B Texan II. Op 19 april 2012 was deze omschakeling klaar en werd de fixed wing opleiding volledig op de T-6B gedaan.
De eenheden en vliegtuigen van Whiting Field South:
Op NAS Whiting Field South staan de volgende eenheden gestationeerd:
HT-8 (Eight Ballers),
HT-18 (Vigilant Eagles),
HT-28 (Hellions).
HT-28 is overigens pas in 2007 naar NAS Whiting Field gekomen.
Hieronder staat de verschillende squadronemblemen afgebeeld.
HT-8 | HT-18 | HT-28 |
In medio 1972 werd Helicopter Training Squadron 18 (HT-8) toegevoegd aan TW 5. De helicopter training vond vanaf dat moment plaats op de UH-1 Huey en de TH-57A.
Sinds 1973 vindt de gehele advanced helicopter training voor de US Navy, Marines en de Coast Guard voor 100% plaats op NAS Whiting Field.
In 1983 werd op Whiting Field South omgeschakeld van de UH-1 en de TH-57A naar de TH-57B/C Sea Ranger. Onlangs werd bekend dat de TH-57B/C zal worden vervangen door de TH-73A (de ons welbekende AW-119). In totaal zullen er 130 TH-73A’s worden afgeleverd, waarvan de eerste in fy 2022 naar Whiting Field moet komen.
NAS Whiting Field is een erg druk vliegveld. Hoe druk dan wel??
Om jullie een indruk te geven van de vliegactiviteiten op beide velden hieronder wat cijfertjes.
Fixed Wing Training:
Op NAS Whiting Field North staan in totaal 148 T-6B Texan II’s. Per dag worden er gemiddeld 200 sorties gevlogen, alsmede 120 flight simulator vluchten. In FY 2019 zijn er vanaf Whiting Field North in totaal 60.530,9 uren gevlogen. 656 piloten voor de primaire opleiding zijn in FY 2019 door Whiting Field North afgeleverd.
Van de 148 T-6B’s hebben wij er tijdens ons bezoek 138 stuks gezien. Niet slecht dus!
Op NAS Whiting Field South staan in totaal 113 TH-57B/C Sea Rangers. Per dag worden er gemiddeld 220 sorties gevlogen met deze helicopters, alsmede 80 simulator vluchten. In FY 2019 zijn er vanaf Whiting Field South in totaal 69.407,6 uren gevlogen voor de helicopter training. Dit leverde in FY 2019 in totaal 457 helicopterpiloten op.
Wij hebben tijdens ons bezoek 101 Sea Rangers gezien, hetgeen natuurlijk een geweldig aantal is.
15 % van alle USN flight hours wordt gemaakt vanaf Whiting Field. Dit om een beeld te geven hoe druk deze basis is.
Ons bezoek:
Onze begeleider, Julie Ziegenhorn, was een perfecte begeleidster. Ze wist precies wat wij graag wilden zien en fotograferen. Geen enkele moeite was haar te veel. Elke kist en helicopter op Whiting Field heeft zij met ons bezocht. Zelfs de hangaars mochten wij in. Op sommige momenten kwam er personeel met vragen naar ons toe, maar dan kwam zij direct naar voren om een en ander te beantwoorden. Zij had op voorhand dan ook overal toestemming voor aangevraagd. Ook wilde Julie op al onze vragen antwoord geven. Zonder al haar info hadden wij dit artikel niet kunnen schrijven.
Aan het einde van de tour hebben wij nog een rondje basis gedaan om ons een indruk te geven hoe groot de basis wel is. Ook hebbe we nog even de preserved kisten en helicopters bezocht.
Een heel groot woord van Dank daarom aan Julie Ziegenhorn, de Public Affairs Officer op NAS Whiting Field. Thank you very much for this excellent visit!!