Vandaag waren wij op de Thunder over Georgia Air Show te gast. Wij moesten ons om 07.30 uur melden bij de hoofdpoort waar ons contactpersoon van de public affairs ons zou komen ophalen. Na een tijdje gewacht te hebben, kwam hij aanrijden en na wat kleine formaliteiten konden wij achter hem aan rijden de basis op richting een p-plek net achter de flightline waar de static show stond opgesteld.
Moody AFB is de thuisbasis van de 23ste Wing. Deze Wing bestaat uit 2 “combat ready” A-10 Squadrons en 1 “operations” Squadron. De A-10C’s vliegen bij het 74th FS en het 75th FS.
Naast de A-10C’s zijn ook het 41st RS met de HH-60G en het 71st RS vliegend met de HC-130J hier gestationeerd. Deze 2 Squadrons behoren aan het 347th RG toe.
Het 41ste is een CSAR ( Combat Search And Resque ) Squadron. Hun taak is om in oorlogstijd, neergeschoten piloten achter de vijandelijke linies te redden.
Net zoals het 41ste, voert het 71ste ook Search and Resque operaties uit. Maar meestal voor grotere evacuaties.
Vreemde eend in de bijt is het 81st FS dat vliegt met de A-29 Super Tucano. Deze unit valt onder het 14th FTW gestationeerd op Columbus AFB, maar is gehuisvest op Moody AFB alwaar ze de piloten voor de Afgaanse Luchtmacht opleiden voor de close air support taak.
Een van de USAF piloten van het 81ste die wij spraken, vertelde dat de U.S. DoD (Department of Defense) eigenaar van d etoestellen zijn en niet de USAF of de Afgaanse Luchtmacht. Daarom zit er ook geen US roundel op.
“Leuk” feitje is dat het 81ste vroeger op o.a. Spangdahlem gestationeerd stond.
De AIrshow. Dank zij ons contactpersoon mochten wij al eerder de basis op, om de static show zonder al te veel publiek te fotograferen. Amerikaanse open dagen zijn nl altijd heel open, dus geen hekken om de kisten zodat iedereen er lekker aan kan komen en onder de vleugels kunnen gaan zitten om de vliegshow te bekijken.
De static was niet heel groot, en naast de kisten die er gestationeerd staan stonden er ook een A-29B, C-5M, KC-135R, F-15E, T-6A en 2 T-38’s. Ook stond en een WP-3D van de NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration). Ook waren er demonstraties van het bewapenen van een A-10.
Op de flightline stonden naast de HC-130J’s en de HH-60G’s van Moody ook de beide solo display teams tw de A-10’s van Davis Monthan en de F-22’s van Langley. Verder stonden er 2 F-15E’s.
Het indrukwekkendste van de vliegshow was zonder twijfel de demonstratie van 2 HH-60’s, 2 A-10en en een HC-130J die samen met de F-15’s hun operationele kunnen lieten zien om een vlieger achter vijandelijke linies op te halen.
Op de een ander stuk van de flightline stonden de Blue Angels met hun F/A-18’s opgesteld.
Toen we verder liepen kwamen vlak bij de Sun sheds uit waar we met gemak alle A-10en die er stonden en nog een A-29 konden lezen.
Na al dit moois, was het tijd om ons contactpersoon te bellen die ons naar het President George W.Bush Air Parc bracht. Onderweg daar naar toe kwamen we nog langs 2 C-130 air frames, waarvan we er 1 konden lezen. In het Parc die op een landingsbaan lijkt, staan 7 vliegtuigen opgesteld. Waaronder deze A-10A.
Het Parc is opgedragen aan oud President George W. Bush die van 25 november 1968 t/m 28 november 1969 zijn piloot training volgde op Moody. In het parc leeft de legende van de Flying Tigers voort.
Nadat we het parc bezocht hadden, zat ons bezoek erop en we namen afscheid van onze begeleider, SSgt Nicholas Alder, NCOIC, Media Operations.
Ronny Jansen
Fred Jansen
Robert Reuver
Arie Hendriks